The life can be confusing sometimes ...

Jag grät en skvätt idag ...

Skrivet av Kristin Wahlund 2006-12-06 :


Sådär. Lördag eftermiddag. Har packat allt nu tror jag. Kläderna är helt nerpackade i dom 4.a trunkarna. Soffan, bordet, tv.n och sängen i tryggt förvar i lastutrymmet. Det ända som är fel nu är väl vädret. Mörkt börjar det bli, och regnet duggar. Resan tar väl ca 4-5 timmar om jag håller mig till en skaplig hastighet. Tre år har det gått nu. Eller ja, 2 och ett ½ om jag ska vara rätt exakt. Skolan gick väl rätt fort om jag får säga det själv. Bal, studenten och sen en hel sommars jobb. Okej, jag kan erkänna att det blev en hel del svartjobb åt alla kompisar som nyss köpt lägenhet också, men klart man ställer upp, och pengar behöver jag ju nu. Verkar som om alla tydligen blir kvar här ändå, fast dom pratat om att flytta och läsa vidare. Och nu står dom där. Jag sa det till dom och jag vet att jag till slut hade rätt. Efter 3 år på SAM så står dom där. Dom orkar helt enkelt inte plugga vidare. En del jobbar på resultat fortfarande, andra på IcaMAXI och någon på Mc,Donalds. Tre av mina gamla klasskompisar har till och med skaffat familj. Det var för en månad senast jag fick beskedet. Olov på golv och kakelfirman hade tackat Ja till en lärlingsplats. Ringde syster på direkten och pratade. Det var dom tre fortfarande. Dom bor tillsammans utanför stan i Göterborg i nått fint nybyggt område. En 5.a tror jag faktiskt att det var. Var sjukt roligt att prata med henne iaf. Har bara träffat henne en gång sen dom flyttade. Och det var precis i början. Undra om man kommer att känna igen någon av dom 3 när man kommer fram. Undra om dom är samma personer ? En snabb blick på klockan, 18.30. Då är det väl bara 2 timmar kvar då. Tur iaf att jag har sjukt mycket bra musik att lyssna på i bilen. Vägarna blir mer tättrafikerade, här har vi nog stan ska du se. 3 km kvar. Far väl ut mot kusten. Ett nybyggt hyreshus med stor balkong. Där har vi det ! Två våningar, vitputsad fasad, stora fönster. I Like it ;) Får väl ta och pallra mig in och hälsa på folket. Ringklocka har dom också, det var mer än jag hade förväntat mig. Ett tryck. Ingen öppnar. Sätter örat mot dörren för att höra bättre. Ja, nu så. Nu hörs fotsteg. Dörren öppnas och en karl med blont ruffsigt hår, mjukisbykor, ett glas med livetsdryck i handen och ett stort leende står där. Jocke, min gammle räv. - Brasssssen! Är allt han säger och kramar om mig. Honom har jag inte heller sett på något år. Men han är desslika. Fast ännu gladare. Det visade sig att han faktiskt fick jobb på IKEA när dom nyss flyttat ner och nu var han chef för soff-avdelningen, helt otroligt. Jag tar av mig mina "U-båtar" och stiger in i lägenheten. Kikar mig omkring. Helt sjukt vad snygg det är. Stora öppna ytor och höga fönster ut mot vattnet. Köket är rätt stort med vitvaror av rostfritt stål och en stor köks-ö, som påminner lite om en bardisk, i mitten. Traskar vidare med Jocke hack i häl in i det stora öppna vardagsrummet. En braskamin brinner i ett utav hören och mysmusik spelas från stereon. Där sitter hon. Systeryster, inlindad i en mysfilt och klistrar i ett fotoalbum från deras tripp till Kaliforninen. Hon skiner upp och reser sig när hon får syn på mig. Jag inser att hon fortfarande är lika kort som när jag såg henne sist. Vi slår oss ner i soffan och börjar prata. Marie hade pluggat vidare och blivit massör. Tro det eller ej så har hon faktiskt öppnat ett eget litet massagekryp in inne i stan, och hon har blivit väldigt eftertraktad bland storstadsborna. Roligt att det har gått så bra för dom. Jocke och Marie erbjuder sig till att hjälpa mig in med all packning, så vi traskar ut på gården. Wrroooooooooooom. Ett enromt effektfullt ljud hörs och Jag kikar upp för backen. En svart, stylad Evo 6.a kommer farande. dow,dow,dow. Basen dunkar hejvildt och musik som "Vart bor du lilla råtta" i dagispopverisionen dånar ut ur högtalarna. Bilen bromsar in och stannar framför oss på gårdsplanen. Motorn stängs av och en kort, busig och lycklig Malin stiger ut. Hon tar sig ett varv runt bilen och kollar så att fälgarna är hela. Sedan tittar hon sådär busigt på mig som bara Malin kan göra. - Shaaaa Lillskit ! får man höra. Hon ger mig en kram och slår mig lite på magen. Hon blir lite imponerad men ändå lite besviken när hon inser att min donkenmage är borta efter all den träning jag har spenderat på gymmet. Vi 4a bär in dom sista grejorna. Vi sätter oss i soffan igen. Malin berättar lite om vad hon har gjort den senaste tiden. Om hur hon började läsa igen lite på komvux när dom nyss flyttat ner, men avlutade kursen när hon insåg att sånt "skit" behöver inte hon läsa. Så hon kom in på någon fordonsteknikkurs på 1,5 år och glasmästeri , en halvterminskurs, för att lära sig tona bilrutor. Hon blev så pass duktig att hon fick jobb på en stor bilfirma innan hon ens hunnit avsluta sina kurser. Hon trivs hur bra som hälst säger hon. Jocke avbryter samtalet och säger att han är sjukt sugen på lite "livetsdryck" och chips. - Föresten, säger han, så har Malin vart och hyrt en film idag också, säger han och ler. Han tar filmen från byrån i vardagsrummet. Vad handlar den om? undrar Marie nyfiket. Jocke skrattar, som bara han kan, och så säger han : Det är en film om två killar som uppfinner en spray som man tar bort hundbajs med ;) ! Marie, Jag och Malin skrattar. Vi tittar på varandra och inser att vi helt enkelt inte klarar oss utan varandra och att vi är en helt olagbar kombination. Nästan som i en film...





Vet ni vad ? Det blir Aldrig som man tänkt sig ...















Linköping, Norrköping, Australien ... hmm we are confused...Autumn 2009



Kommentarer
Postat av: Jessica

:(

2009-02-01 @ 21:14:24
URL: http://mattssonjessica.blogg.se/
Postat av: Anonym

Släpp henne nu!!!!

2009-02-02 @ 07:55:42
Postat av: sofie

jag sitter och tittar på lägenheter i linköping och norrlöping nu.. fan en 4:a i linköping för 7709:- dte skulle inte vara fy skam eller hur ;) ? kan vi ju till och med ha gästrum ! hahaha.

2009-02-02 @ 10:24:12
URL: http://sofie86.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0